Mobil 1™ w sportach motorowych Mobil 1

Wyścigi stanowią źródło i DNA rozwiązań Mobil 1™

Mobil 1 aktywnie angażuje się w sporty motorowe na wszystkich poziomach – od wyścigów amatorskich, przez NASCAR do konkurencji zwieńczającej sporty motorowe, czyli do wyścigów Grand Prix. Z entuzjazmem przedstawiamy osiągnięcia w zakresie innowacji, dostarczając rozwiązania technologiczne w najbardziej wymagających środowiskach wyścigowych zespołom, które wykazują się tym samym duchem rywalizacji oraz pragnieniem wygrywania, co Mobil 1.

1981 r. – pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Byłem uradowany faktem, że udało mi się zapewnić dla Mobil 1 pierwsze zwycięstwo w F1
Alan Jones - kierowca Williams-Ford

Narodziny zwycięzcy W 1974 r. powstał pierwszy całkowicie syntetyczny olej silnikowy Mobil 1, zapewniający znacznie lepsze właściwości smarne aniżeli konwencjonalne oleje.

Dziedzictwo – długa historia osiągnięć w sportach motorowych

1955 r. – pojazd serwisowy Mobil 1955 r. – pojazd serwisowy Mobil

Olej silnikowy Mobil 1 od długiego czasu jest preferowanym wyborem zespołów wyścigowych rywalizujących w najbardziej wymagających i popularnych seriach sportów motorowych na całym świecie.

Historia Mobil 1 w sportach motorowych sięga wczesnych lat 70. ubiegłego wieku oraz rywalizacji w rajdach samochodowych. Jednakże nasze zaangażowanie stało się bardziej oficjalne w 1978 r., gdy zostaliśmy sponsorem zespołu Williams Formula 1™ oraz gdy w 1987 r. zaczęliśmy sponsorować samochód wyścigowy nr 27 Rusty'ego Wallace'a w wyścigach NASCAR. Od tego czasu obecność Mobil 1 na torach wyścigowych zdecydowania wzrosła na całym świecie. Obecnie Mobil 1, syntetyczny olej silnikowy, jest ceniony ze względu na to, że zapewnia wyjątkowe osiągi i ochronę silnika, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Mechanicy samochodowi, kierowcy samochodów rajdowych, właściciele zespołów oraz wiodący na świecie producenci samochodów mogą poświadczyć zaawansowaną technologię środków smarnych Mobil 1.

Galeria zdjęć sportów motorowych Mobil 1

Galeria zdjęć sportów motorowych Mobil 1 zarządzana przez © LAT Photographic

Współpracujemy od lat z wieloma najbardziej popularnymi i zwycięskimi zespołami wyścigowymi, w tym z zespołem Formuły 1 McLaren Mercedes, zespołem serii Stewart-Haas Racing’s NASCAR Sprint Cup oraz wieloma innymi zespołami, takimi jak Porsche Motorsport, gdzie Mobil 1 pełni rolę „oficjalnego partnera” w zakresie ogólnoświatowej współpracy oraz wszystkich międzynarodowych imprez Carrera Cups, pełni także rolę tytularnego partnera Porsche Mobil 1 Supercup – najszybszej na świecie serii wyścigów jednomarkowych. Mobil 1 jest również oficjalnym olejem silnikowym organizacji NASCAR i przyczynia się także do rozwoju wyścigów amatorskich na całym świecie.

Sporty motorowe stanowią niezmiennie kluczowy element naszego dziedzictwa i rodowodu. Idziemy do przodu z nowymi rozwiązaniami technologicznymi w celu doskonalenia naszej gamy olejów i smarów, napędzani pragnieniem osiągania wyjątkowych rezultatów, zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze.

Materiał wideo dotyczący sportów motorowych

Poligon Samochód stanowi dla nas dosłownie szybko poruszające się laboratorium
Jonathan Neale - McLaren Mercedes

Ochrona za pomocą oleju Syntetyczny olej przekładniowy Mobil 1 rozdziela powierzchnie specjalną warstwą ochronną, która jest 80 razy cieńsza od ludzkiego włosa.

Tor wewnętrzny – zajrzyj za kulisy

Pracujemy na torze wewnętrznym, aby zapewnić Tobie wyjątkowy dostęp. Jeśli jesteś fanem wyścigów Grand Prix Racing, NASCAR lub Porsche Mobil 1 Supercup, tor wewnętrzny jest miejscem, gdzie można obejrzeć nasze najnowsze filmy, przyjrzeć się samochodom, uzyskać więcej informacji o zespołach oraz pobrać najnowsze tapety.

Wydajność silnika Olej silnikowy Mobil 1 działa skutecznie do ponad 300°C (temperatura wystarczająca do stopienia cyny)

Siły w silniku Olej silnikowy Mobil 1 musi sprostać przeciążeniom oddziałującym na silnik, które są 8500 razy większe od siły grawitacji.

Fachowa rozmowa z Brucem W. Crawley'em

Bruce

Bruce W. Crawley jest jednym z głównych ekspertów technicznych ExxonMobil. Bruce dołączył do firmy w 1982 r. Kieruje zespołem naukowców i techników samochodowych, którzy opracowują innowacyjne produkty i wspierają współpracę w zakresie sportów motorowych w wielu kategoriach na całym świecie.

Tor wyścigowy jest najlepszym miejscem do testowania nowych technologii oraz innowacji. Nasze zaawansowane produkty wkraczają do akcji, aby podnieść efektywność i osiągi samochodów wyścigowych. Sport motorowy definiuje nas, stanowi integralny czynnik, który wpływa na opracowywane przez nas technologie i nieustannie przesuwane granice. Kliknij poniższe ikony, aby uzyskać więcej informacji

Prev Next

Silnik pracuje jak nowy

W wyścigach chodzi o wprowadzanie ulepszeń w bardzo szybkim tempie – zespół stara się wprowadzać ulepszenia co dwa tygodnie. Będąc partnerem technologicznym McLaren Mercedes, zespół rywalizuje o zwycięstwo w wyścigach, natomiast naukowcy Mobil 1 są pod nieustanną presją, aby opracowywać nowe rozwiązania. Każde, nawet najmniejsze udoskonalenia, mogą zadecydować o zwycięstwie. Sekret tkwi w umiejętności wprowadzania innowacji oraz zdolności do adaptacji.

Do zmienionych wymagań technicznych wyścigów Grand Prix, zespół Mobil 1 szybko i skutecznie dostosował swoje produkty, aby pozostać na czele stawki, podobnie jak samochody, które z sezonu na sezon nieustannie ewoluują . W 2009 roku, gdy kierowcy mogli użyć maksymalnie ośmiu silników w trakcie sezonu, oleje Mobil 1 zostały zastosowane w pierwszym silniku Grand Prix, któremu udało się wygrać w trzech kolejnych wyścigach. Silnik Jensona Buttona wyznaczył nowy standard podczas wyścigów Monaco Grand Prix.

Trwałość i wydajność mają kluczowe znaczenie podczas wyścigów Grand Prix. Każdy silnik musi pokonać tysiące kilometrów, jednocześnie generując większą moc przy mniejszej pojemności. Po trzech wyścigach Grand Prix, które każdy silnik musi być w stanie ukończyć, oleje Mobil 1 zapewniają ponad 99% osiągów nowego silnika. To one utrzymują czystość wewnętrznych powierzchni silnika, chronią przed gromadzeniem się osadów oraz zapewniają ochonę przeciwzużyciową. Obecnie silniki zostały objęte nowymi przepisami i ograniczeniami. W związku z tym zespół musi wykazać się większą kreatywnością, skupiając się tylko na kilku zagadnieniach, ale za to z większą intensywnością. Olej silnikowy Mobil 1 pomaga zapewnić właściwy poziom mocy, gdy kierowca najbardziej jej potrzebuje – niezależnie od tego, czy będzie to pierwszy, czy ostatni zakręt.

Hydraulika: Płynne myślenie

Układ hydrauliczny ma kluczowe znaczenie w zakresie prawie wszystkich aspektów osiągów samochodu Grand Prix. Hydraulika steruje zmianą biegów, pracą przepustnicy, blokadą dyferencjału, sprzęgłem oraz układem DRS (układ redukcji oporu). Układy hydrauliczne kontrolują nawet układ kierowniczy, który pełni zasadniczą funkcję w samochodzie. Tak naprawdę hydraulika stanowi system nerwowy samochodu i zdecydowanie musi zapewniać 100% niezawodności.

Olej hydrauliczny Mobil SHC™ sprawia, że olej hydrauliczny w samochodzie Grand Prix jest w stanie zapewnić optymalną wydajność i może pracować przy niezwykle wysokim ciśnieniu 200 barów, wytrzymując temperaturę ponad 100°C. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego i przekładniowego, olej hydrauliczny musi pracować przy bardzo wysokiej temperaturze, z jak najmniejszą ilością płynu, aby zapewnić wymaganą efektywność.

Aby zagwarantować maksymalną wydajność podczas Grand Prix, inżynierowie Mobil 1 nieustannie prowadzą ścisły program pobierania próbek i analizy produktu, dbając dzięki temu o zapewnienie wymaganych osiągów. Olej hydrauliczny oraz układ hydrauliczny mają zasadniczy wpływ na funkcjonowanie samochodu Grand Prix i gdyby te układy nie działały prawidłowo, samochód po prostu zatrzymałby się.

Smarowanie skrzyni biegów

Skrzynia biegów jest niezwykle ważnym elementem warunkującym osiągnięcie sukcesu, to właśnie ona przekazuje moc samochodu z silnika na koła. W związku z tym zapewnienie odpowiedniej ochrony i smarowania przekładni w skrzyni biegów oraz odpowiedniego odprowadzania ciepła stanowi poważne wyzwanie dla projektanta skrzyni biegów oraz inżynierów pracujących nad olejem.

Olej przekładniowy Mobil 1 jest wyjątkowy nie tylko dlatego, że pomaga chronić skrzynię biegów, ale również maksymalizuje efektywność, sprawiając, że prawie cała moc samochodu może być przełożona na prędkość na torze. W związku z tym olej przekładniowy Mobil 1 stanowi jeden z największych atutów wspierających wyniki najlepszych zespołów wyścigowych na świecie.

Skrzynia biegów wykorzystywana podczas wyścigów Grand Prix to jedno z najbardziej ekstremalnych środowisk, w których olej smarny musi funkcjonować. Olej ten nieustannie jest poddawany wibracjom i wysokim temperaturom, niezwykle wysokim prędkościom obrotowym oraz ogromnym przeciążeniom. Nacisk styku pomiędzy przekładniami może być mierzony w gigapaskalach i osiąga poziomy zbliżone do ruchów płyt tektonicznych, które wywołują trzęsienia ziemi. Takie ciśnienie jest wystarczająco duże, aby odkształcić stal. Te ekstremalne warunki stanowią doskonałe pole testowe dla nowych pomysłów oraz ekscytujące wyzwanie do tworzenia nowych produktów.

Wsparcie na torze

Mobil 1 dostarcza wysokowydajne środki smarne dla wielu zespołów sportów motorowych z całego świata. Ponadto zapewniamy wsparcie na torze za pośrednictwem naszych fachowych inżynierów, którzy pomagają poprawić niezawodność i tym samym ograniczyć ryzyko awarii samochodu podczas wyścigu.

Mike Frost, jeden z naszych inżynierów wyścigowych, jest obecny podczas każdego wyścigu Grand Prix. Jest on również głównym członkiem zespołu McLaren Mercedes. Ośrodek analityczny Mobil, z którego korzysta, zapewnia zespołowi szczegółowe informacje na temat kondycji silnika, skrzyni biegów oraz układów hydraulicznych. To laboratorium polowe dysponuje spektrometrem emisji iskier służącym do pomiaru cząstek stałych w oleju silnikowym, oleju przekładniowym oraz oleju hydraulicznym. Gdy samochód powraca do garażu po każdej sesji na torze pobierana jest próbka oleju silnikowego, która jest następnie na miejscu testowana w celu wczesnego zdiagnozowania problemów.

Analiza oleju pozwala wykryć nawet śladową obecność metali i zanieczyszczeń, w tym ołowiu, indu, miedzi, cyny oraz żelaza, o wielkości jednej dziesiątej grubości ludzkiego włosa. W ciągu kilku minut pobierane są próbki, przeprowadzana jest analiza i jesteśmy w stanie przekazać zespołowi informacje umożliwiające zdiagnozowanie problemu, jak przykładowo uszkodzenie łożyska lub nadmierne zużycie przekładni. Dzięki temu zespół ma szansę na zastosowanie strategii defensywnej, aby uniknąć surowych kar za zmianę silnika lub skrzyni biegów podczas wyścigu oraz aby zwiększyć niezawodność i szansę na ukończenie wyścigu przez dany pojazd.

Tarcie toczne

Wzrost wydajności w sportach motorowych jest realizowany poprzez udoskonalenia w zakresie każdego pojedynczego aspektu samochodu wyścigowego. Naszym zadaniem jest pomóc uzyskać jak najwięcej mocy w jak najbardziej efektywny sposób, przekazując ją z silnika przez układ napędowy na koła. Niektóre z bardziej ukrytych elementów technologii kół przyczyniają się do poprawy prędkości okrążenia, a łożyska kół stanowią istotny, choć niekiedy pomijany, element.

W zakresie opon, zespoły starają się uzyskać jak największe tarcie, aby wygenerować większą przyczepność. Łożyska kół pracują dokładnie na odwrotnej zasadzie niżopony – tarcie musi być zredukowane w jak największym stopniu, aby uzyskać maksymalną prędkość.

W wyścigach NASCAR łożyska kół muszą sprostać ekstremalnym obciążeniom, wykonywać bez zająknięcia setki tysięcy obrotów i pracować w wysokich temperaturach. Smar Mobilith SHC™ pozwala łożyskom kół pracować efektywnie w tych ekstremalnych warunkach, przekazując jak najwydajniej moc silnika na koła. Pomaga on również zmniejszyć wymaganą instalację układu hamulcowego, wymaganą do chłodzenia piast kół. Ograniczenie instalacji oznacza bardziej opływowy samochód, co przekłada się na zwiększenie docisku. A w rezultacie lepsze smarowanie łożysk kół przekłada się na lepszy czas okrążenia.

Zużycie paliwa

Podczas gdy wyniki są głównym czynnikiem w sportach motorowych, zużycie paliwa stanowi kluczowy element w nowoczesnym projektowaniu samochodów wyścigowych. Proces tworzenia ekonomicznego samochodu wyścigowego jest uzależniony od opracowania pakietu smarowania, który może zoptymalizować efektywność układu napędowego.

Zaawansowane oleje silnikowe Mobil 1 oraz środki smarne do skrzyni biegów są opracowywane z myślą o ograniczeniu strat na skutek tarcia w silniku, skrzyni biegów oraz dyferencjale. Pozwala to zespołowi rajdowemu wykrzesać większą moc i zwiększyć prędkość lub pomóc w oszczędności paliwa bez uszczerbku dla tejże prędkości, także dzięki zmniejszeniu masy poprzez ograniczenie ilości paliwa w samochodzie.

Ekonomiczny samochód ma szczególne znaczenie w wyścigu Le Mans, który jest najtrudniejszym testem wytrzymałościowym spośród wszystkich zawodów. Jeśli samochód nie musi przewozić dodatkowego paliwa, oznacza to, że nie musi przewozić zbędnego obciążenia. Jest szybszy i bardziej wydajny, posiada dzięki temu cechy zwycięzcy. Lepsze środki smarne to po prostu niższe zużycie paliwa, pozwalające osiągać mistrzowskie wyniki.

Przewaga aerodynamiczna

Aerodynamika jest niezwykle istotnym elementem sportów motorowych i często stanowi największy obszar różnicowania konkurencji. Ma ona fundamentalne znaczenie dla osiągów samochodu wyścigowego i podczas gdy zewnętrzny kształt samochodu przyciąga najwięcej uwagi, to jednak wybór oleju silnikowego może również mieć ogromny wpływ na aerodynamikę.

Jednym z celów, które aerodynamika nieustannie stara się osiągnąć, jest ograniczenie strat wskutek oporu oraz zwiększenie siły dociskającej samochodu. Jednocześnie projektanci silnika pracują nad zwiększeniem mocy, co generuje więcej ciepła. Z tego powodu wymagany jest kompromis, ponieważ obniżenie temperatury silnika wymaga chłodzenia. Jednak większe chłodnice zwiększają ciężar, opór i ograniczają siłę dociskającą. W przypadku samochodu Grand Prix może to oznaczać nawet 15% całkowitego oporu samochodu.

Technologia oleju Mobil 1 wraz z konstrukcją chłodnicy przyczyniaja się w prawie jednakowym stopniu do chłodzenia silnika samochodu Grand Prix. Olej silnikowy Mobil 1 przepływa przez chłodnicę, schładzając silnik o około 40°C, natomiast powietrze przepływające przez wlot bocznej komory nagrzewa się do około 75°C.

Nasi inżynierowie starają się podnieść temperaturę, przy której olej silnikowy może pracować i występują pewne korzyści związane z pracą silnika z wyższą temperaturą. Opór można zredukować przez ponowną optymalizację chłodnicy oraz pakietu aerodynamicznego. Zwiększenie tylnej siły dociskowej można również uzyskać poprzez poprawę właściwości aerodynamicznych wylotów.

Z pewnością można osiągnąć wielkie korzyści poprzez poprawienie efektywności termodynamicznej samochodu, natomiast olej, który pozwala silnikowi pracować przy wyższych temperaturach, w rezultacie zapewnia lepszy czas okrążenia, wzrost siły dociskowej oraz ograniczenie oporu. W ten sposób atuty oleju w zakresie aerodynamiki mają kluczowe znaczenie dla osiągów.

McLaren Mercedes

Porsche Mobil 1 Supercup

Stewart-Haas Racing

Zespoły sportów motorowych

Mobil 1 od długiego czasu współpracuje z wieloma najpopularniejszymi i najbardziej utytułowanymi zespołami wyścigowymi na świecie, np. McLaren Mercedes, NASCAR Stewart-Haas Racing, serii Porsche Mobil 1 Supercup oraz wieloma innymi. Aby uzyskać więcej informacji na temat zespołów wyścigowych Mobil 1 rywalizujących na całym świecie, wybierz jedną z poniższych opcji.