Mobil 1™ w sportach motorowych Mobil 1

Wyscigi stanowia zródlo i DNA rozwiazan Mobil 1™

Mobil 1™ aktywnie angazuje sie w sporty motorowe na wszystkich poziomach – od wyscigów amatorskich, przez NASCAR® do konkurencji zwienczajacej sporty motorowe, do wyscigów Grand Prix. Z entuzjazmem przedstawiamy osiagniecia w zakresie innowacji, dostarczajac rozwiazania technologiczne w najbardziej wymagajacych srodowiskach wyscigowych zespolom, które wykazuja sie tym samym duchem rywalizacji oraz pragnieniem wygrywania, co Mobil 1.

1981 r. – pierwsze zwyciestwo w Grand Prix Bylem uradowany faktem, ze udalo mi sie zapewnic dla Mobil 1 pierwsze zwyciestwo w F1
Alan Jones - kierowca Williams-Ford

Narodziny zwyciezcy W 1974 r. powstal pierwszy calkowicie syntetyczny olej silnikowy Mobil 1, zapewniajacy znacznie lepsze wlasciwosci smarne anizeli konwencjonalne oleje.

Dziedzictwo – długa historia osiągnięć w sportach motorowych

1955 r. – pojazd serwisowy Mobil 1955 r. – pojazd serwisowy Mobil

Olej silnikowy Mobil 1 od dlugiego czasu jest preferowanym wyborem zespolów wyscigowych rywalizujacych w najbardziej wymagajacych i popularnych seriach sportów motorowych na calym swiecie.

Historia Mobil 1 w sportach motorowych siega lat 70. ubieglego wieku oraz rywalizacji w rajdach samochodowych. Jednakze nasze zaangazowanie stalo sie bardziej oficjalne w 1978 r., gdy zostalismy sponsorem zespolu Williams Formula 1™ oraz gdy w 1987 r. zaczelismy sponsorowac samochód wyscigowy nr 27 Rusty'ego Wallace'a w wyscigach NASCAR. Od tego czasu obecnosc Mobil 1 na torach wyscigowych zdecydowanie wzrosla na calym swiecie. Obecnie Mobil 1, syntetyczny olej silnikowy, jest ceniony ze wzgledu na to, ze zapewnia wyjatkowe osiagi i ochrone silnika, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Mechanicy samochodowi, kierowcy samochodów rajdowych, wlasciciele zespolów oraz wiodacy na swiecie producenci samochodów moga poswiadczyc zaawansowana technologie srodków smarnych Mobil 1.

Galeria zdjec sportów motorowych Mobil 1

Galeria zdjec sportów motorowych Mobil 1 zarzadzana przez © LAT Photographic

Od lat współpracujemy z wieloma popularnymi i utytułowanymi zespołami wyścigowymi, w tym z zespołem Formuły 1 McLaren-Honda, zespołem serii Stewart-Haas Racing NASCAR® Sprint Cup oraz wieloma innymi, takimi jak Porsche Motorsport, gdzie Mobil 1 jest „oficjalnym partnerem technologicznym” w zakresie ogólnoświatowej współpracy, oraz wszystkich międzynarodowych imprez Carrera Cups. Mobil 1 pełni również rolę tytularnego partnera Porsche Mobil 1 Supercup – najszybszej na świecie serii wyścigów jednomarkowych. Mobil 1 jest również oficjalnym olejem silnikowym organizacji NASCAR® oraz przyczynia się do rozwoju wyścigów amatorskich na całym świecie.

Sporty motorowe stanowia niezmiennie kluczowy element naszego dziedzictwa i rodowodu. Idziemy do przodu z nowymi rozwiazaniami technologicznymi w celu doskonalenia naszej gamy olejów i smarów, napedzani pragnieniem osiagania wyjatkowych rezultatów, zarówno na torze wyscigowym, jak i na drodze.

Sponsoring
Jestes zainteresowany sponsoringiem Mobil 1™? Przeslij swoja propozycje / zgloszenie juz dzis.

Poligon Samochód stanowi dla nas doslownie szybko poruszajace sie laboratorium
Bruce Crawley

Ochrona za pomoca oleju Syntetyczny olej przekladniowy Mobil 1 rozdziela powierzchnie specjalna warstwa ochronna, która jest 80 razy ciensza od ludzkiego wlosa.

Tor wewnetrzny – zajrzyj za kulisy

Pracujemy na torze wewnetrznym, aby zapewnic Tobie wyjatkowy dostep. Jesli jestes fanem wyscigów Grand Prix Racing, NASCAR lub Porsche Mobil 1 Supercup, tor wewnetrzny jest miejscem, gdzie mozna obejrzec nasze najnowsze filmy, przyjrzec sie samochodom, uzyskac wiecej informacji o zespolach oraz pobrac najnowsze tapety.

Wydajnosc silnika Olej silnikowy Mobil 1 dziala skutecznie do ponad 300°C (temperatura wystarczajaca do stopienia cyny)

Sily w silniku Olej silnikowy Mobil 1 musi sprostac przeciazeniom oddzialujacym na silnik, które sa 8500 razy wieksze od sily grawitacji.

Technologiczny

Tor wyścigowy jest najlepszym miejscem do testowania nowych technologii i nowatorskich rozwiązań dla sportów motorowych. Nasze zaawansowane produkty są wykorzystywane w samochodach wyścigowych, aby poprawić ich osiągi i wydajność. Sporty motorowe nas definiują. Stanowią integralny czynnik, który wpływa na opracowane przez nas technologie i nieustanne przesuwanie granic.

Jako partner technologiczny McLaren-Honda, zespół rywalizuje o zwycięstwo w wyścigach i zdobycie mistrzostwa, natomiast naukowcy Mobil 1 są pod nieustanną presją, aby opracowywać nowe rozwiązania. W wyścigach chodzi o wprowadzanie ulepszeń w bardzo szybkim tempie – zespół stara się wprowadzać ulepszenia co dwa tygodnie. Każde, nawet najmniejsze udoskonalenie, mogą zadecydować o zwycięstwie. Sekret tkwi w umiejętności wprowadzania nowatorskich rozwiązań i zdolności do adaptacji.

Technologia Mobil 1™: silnik Grand Prix


„Trzymaj się mocno!” Zafunduj sobie ekskluzywną „przejażdżkę” po wnętrzu wysokowydajnego silnika Grand Prix, aby zobaczyć, jak syntetyczny olej silnikowy Mobil 1™ zapewnia optymalną wydajność silników mistrzom świata Formuły 1® – Fernandowi Alonso i Jensonowi Buttonowi.

Fachowym okiem Bruce’a W. Crawleya

Bruce

Bruce W. Crawley jest jednym z glównych ekspertów technicznych ExxonMobil. Bruce dolaczyl do firmy w 1982 r. Kieruje zespolem naukowców i techników samochodowych, którzy opracowuja innowacyjne produkty i wspieraja wspólprace w zakresie sportów motorowych w wielu kategoriach na calym swiecie.

Tor wyscigowy jest najlepszym miejscem do testowania nowych technologii oraz innowacji. Nasze zaawansowane produkty wkraczaja do akcji, aby pomóc podniesc efektywnosc i osiagi samochodów wyscigowych. Sport motorowy definiuje nas, stanowi integralny czynnik, który wplywa na opracowywane przez nas technologie i nieustannie przesuwane granice. Kliknij ponizsze ikony, aby uzyskac wiecej informacji

Prev Next

Silnik działa jak nowy


W wyścigach chodzi o wprowadzenie ulepszeń w bardzo szybkim tempie – zespół stara się wprowadzać usprawnienia co dwa tygodnie. Naukowcy Mobil 1, partnera technologicznego McLaren-Honda – zespołu rywalizującego o zwycięstwo wyścigach, są pod nieustanną presją, motywującą ich do opracowywania nowych rozwiązań. Każde, nawet najmniejsze udoskonalenie, może zdecydować o zwycięstwie. Sekret tkwi w umiejętności wprowadzania nowatorskich rozwiązań i zdolności do adaptacji.

Do zmienionych wymagań technicznych wyścigów Grand Prix, zespół Mobil 1 szybko i skutecznie dostosowuje swoje produkty, aby pozostać na czele stawki. Podobnie jak samochody, które z sezonu na sezon nieustannie ewoluują. W 2016 r., gdy kierowcy mogą użyć maksymalnie pięć silników na sezon (w oparciu o kalendarz 21 wyścigów), nowy olej Mobil 1 został tak opracowany dla silników Honda RA616H, aby pomóc utrzymać doskonałą czystość w silniku oraz zminimalizować tarcie i zużycie.

Podczas wyścigów Grand Prix kluczowe znaczenie mają osiągi i trwałość. Każdy silnik musi pokonać tysiące kilometrów, jednocześnie generując większą moc przy mniejszej pojemności. Zadaniem środków smarnych jest pomoc w utrzymywaniu czystości wewnętrznych powierzchni silnika, ochrona przed gromadzeniem się osadów oraz zapobieganie zużyciu. Członkowie zespołu muszą myśleć twórczo i mocno skupiać się na każdym elemencie. Dzięki olejowi silnikowemu Mobil 1 kierowca wie, że ma do dyspozycji ten sam poziom mocy w momencie, gdy potrzebuje go najbardziej – i na pierwszym, i na ostatnim zakręcie.

Układy hydrauliczne: Przemyślane smarowanie


Uklad hydrauliczny ma kluczowe znaczenie w zakresie prawie wszystkich aspektów osiagów samochodu Grand Prix. Hydraulika steruje zmiana biegów, praca przepustnicy, blokada dyferencjalu, sprzeglem oraz ukladem DRS (uklad redukcji oporu). Uklady hydrauliczne kontroluja nawet uklad kierowniczy, który pelni zasadnicza funkcje w samochodzie. Tak naprawde hydraulika stanowi system nerwowy samochodu i zdecydowanie musi zapewniac 100% niezawodnosci.

Olej hydrauliczny Mobil SHC™ stosowany w bolidach Grand Prix pozwala zapewnić optymalną wydajność oraz jest przeznaczony do pracy przy niewiarygodnym ciśnieniu 200 barów i temperaturach powyżej 100°C. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego i przekladniowego, olej hydrauliczny musi pracowac przy bardzo wysokiej temperaturze, z jak najmniejsza iloscia plynu, aby zapewnic wymagana efektywnosc.

Aby zagwarantowac maksymalna wydajnosc podczas Grand Prix, inzynierowie Mobil 1 nieustannie prowadza scisly program pobierania próbek i analizy produktu, dbajac dzieki temu o zapewnienie wymaganych osiagów. Olej hydrauliczny oraz uklad hydrauliczny maja zasadniczy wplyw na funkcjonowanie samochodu Grand Prix i gdyby te uklady nie dzialaly prawidlowo, samochód po prostu zatrzymalby sie.

Smarowanie skrzyni biegów


Skrzynia biegów jest niezwykle waznym elementem warunkujacym osiagniecie sukcesu, to wlasnie ona przekazuje moc samochodu z silnika na kola. W zwiazku z tym zapewnienie odpowiedniej ochrony i smarowania przekladni w skrzyni biegów oraz odpowiedniego odprowadzania ciepla stanowi powazne wyzwanie dla projektanta skrzyni biegów oraz inzynierów pracujacych nad olejem.

Olej przekladniowy Mobil 1 jest wyjatkowy nie tylko dlatego, ze pomaga chronic skrzynie biegów, ale równiez maksymalizuje efektywnosc, sprawiajac, ze prawie cala moc samochodu moze byc przelozona na predkosc na torze. W zwiazku z tym olej Mobilube 1 SHC Racing Gear stanowi jeden z najwiekszych atutów wspierajacych wyniki jednego z najlepszych zespolów wyscigowych na swiecie.

Skrzynia biegów wykorzystywana podczas wyscigów Grand Prix to jedno z najbardziej ekstremalnych srodowisk, w których olej smarny musi funkcjonowac. Olej ten nieustannie jest poddawany wibracjom i wysokim temperaturom, niezwykle wysokim predkosciom obrotowym oraz ogromnym przeciazeniom. Nacisk styku pomiedzy przekladniami moze byc mierzony w gigapaskalach i osiaga poziomy zblizone do ruchów plyt tektonicznych, które wywoluja trzesienia ziemi. Takie cisnienie jest wystarczajaco duze, aby odksztalcic stal. Te ekstremalne warunki stanowia doskonale pole testowe dla nowych pomyslów oraz ekscytujace wyzwanie do tworzenia nowych produktów.

Wsparcie technicznee


Mobil 1 dostarcza wysokowydajne srodki smarne dla wielu zespolów sportów motorowych z calego swiata. Ponadto zapewniamy wsparcie na torze za posrednictwem naszych fachowych inzynierów, którzy pomagaja poprawic niezawodnosc i tym samym ograniczyc ryzyko awarii samochodu podczas wyscigu.

Mike Frost, jeden z naszych inżynierów wyścigowych i główny członek zespołu McLaren Honda, jest obecny podczas każdego wyścigu Grand Prix. Laboratorium technologiczne ExxonMobil, z którego korzysta, zapewnia zespołowi szczegółowe informacje na temat kondycji silnika, skrzyni biegów oraz układów hydraulicznych w czasie zbliżonym do rzeczywistego. To laboratorium polowe dysponuje spektrometrem emisji iskier służącym do pomiaru cząstek stałych w oleju silnikowym, oleju przekładniowym oraz oleju hydraulicznym. Gdy samochód powraca do garażu po każdej sesji na torze pobierana jest próbka oleju silnikowego, która jest następnie badana na miejscu w celu wczesnego zdiagnozowania problemów.

Analiza oleju pozwala wykryc nawet sladowa obecnosc metali i zanieczyszczen, w tym olowiu, indu, miedzi, cyny oraz zelaza, o wielkosci jednej dziesiatej grubosci ludzkiego wlosa. W ciagu kilku minut pobierane sa próbki, przeprowadzana jest analiza i jestesmy w stanie przekazac zespolowi informacje umozliwiajace zdiagnozowanie problemu, jak przykladowo uszkodzenie lozyska lub nadmierne zuzycie przekladni. Dzieki temu zespól ma szanse na zastosowanie strategii defensywnej, aby uniknac surowych kar za zmiane silnika lub skrzyni biegów podczas wyscigu oraz aby zwiekszyc niezawodnosc i szanse na ukonczenie wyscigu przez dany pojazd.

Tarcie toczne


Wzrost wydajnosci w sportach motorowych jest realizowany poprzez udoskonalenia w zakresie kazdego pojedynczego aspektu samochodu wyscigowego. Naszym zadaniem jest pomóc uzyskac jak najwiecej mocy w jak najbardziej efektywny sposób, przekazujac ja z silnika przez uklad napedowy na kola. Niektóre z bardziej ukrytych elementów technologii kól przyczyniaja sie do poprawy predkosci okrazenia, a lozyska kól stanowia istotny, choc niekiedy pomijany, element.

W zakresie opon, zespoly staraja sie uzyskac jak najwieksze tarcie, aby wygenerowac wieksza przyczepnosc. Lozyska kól pracuja dokladnie na odwrotnej zasadzie nizopony – tarcie musi byc zredukowane w jak najwiekszym stopniu, aby uzyskac maksymalna predkosc.

W wyscigach NASCAR lozyska kól musza sprostac ekstremalnym obciazeniom, wykonywac bez zajakniecia setki tysiecy obrotów i pracowac w wysokich temperaturach. Smar Mobilith SHC™ pozwala lozyskom kól pracowac efektywnie w tych ekstremalnych warunkach, przekazujac jak najwydajniej moc silnika na kola. Pomaga on równiez zmniejszyc wymagana instalacje ukladu hamulcowego, wymagana do chlodzenia piast kól. Ograniczenie instalacji oznacza bardziej oplywowy samochód, co przeklada sie na zwiekszenie docisku. A w rezultacie lepsze smarowanie lozysk kól przeklada sie na lepszy czas okrazenia.

McLaren-Honda

Porsche Mobil 1 Supercup

Stewart-Haas Racing

Zespoly sportów motorowych

Mobil 1 od dlugiego czasu wspólpracuje z wieloma najpopularniejszymi i najbardziej utytulowanymi zespolami wyscigowymi na swiecie, np. McLaren Honda w Grand Prix, NASCAR Stewart-Haas Racing, serii Porsche Mobil 1 Supercup oraz wieloma innymi. Aby uzyskac wiecej informacji na temat zespolów wyscigowych Mobil 1 rywalizujacych na calym swiecie, wybierz jedna z ponizszych opcji.