Turbosprężarka a sprężarka mechaniczna

Turbosprężarka i sprężarka mechaniczna to terminy, które często są ze sobą mylone. Obie nazwy zawierają człon „sprężarka”, dlatego łatwo utożsamiać je z jednym i tym samym urządzeniem. Jest jednak kilka znaczących różnic, które sprawiają, że części te znajdują się na przeciwległych końcach motoryzacyjnego spektrum.

Turbosprężarki i sprężarki mechaniczne: rola indukcji

Zanim poruszony zostanie temat różnic, warto zrozumieć, jakie cechy wspólne łączą turbosprężarki i sprężarki mechaniczne z punktu widzenia inżynierii. Oba rodzaje sprężarki to systemy doładowania. Ich działanie opiera się na dostarczaniu sprężonego powietrza do silnika. Dzięki temu do silnika doprowadzana jest większa ilość tlenu, co pozwala na uzyskanie dodatkowej energii.

Główną różnicę pomiędzy turbosprężarką a sprężarką mechaniczną stanowi źródło zasilania. W turbosprężarkach spaliny z pojazdu wykorzystywane są do napędzania dwóch wirników – turbiny i sprężarki. Sprężarki mechaniczne zasilane są bezpośrednio z silnika – koło pasowe napędza koła zębate, które z kolei obracają wirnikiem sprężarki.

Nowa rola turbosprężarek w nowoczesnych silnikach

Turbosprężarki i sprężarki mechaniczne najbardziej znane są z zastosowania w wysokowydajnych i wyścigowych samochodach – przyczyniają się one do uzyskania znacznie lepszych osiągów silnika. W ostatnich czasach wzrostem popularności cieszą się jednak tylko turbosprężarki, które chętnie są stosowane przez największych producentów samochodów ze względu na korzyści polegające na zmniejszeniu zużycia paliwa.

Choć sprężarki mechaniczne są nadal potrzebne w przemyśle motoryzacyjnym, nie odgrywają one znaczącej roli w najnowszych tendencjach dążących do ograniczania zużycia paliwa. Stosuje się je przede wszystkim w celu zwiększenia mocy pojazdu. Niezależnie od zastosowania, turbosprężarki i sprężarki mechaniczne przyczyniają się do powstawania ekstremalnych warunków pracy, co wiąże się z większymi wymaganiami dla olejów silnikowych. Zaawansowany, w pełni syntetyczny olej silnikowy Mobil 1™ to sprawdzona skuteczność – nawet w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych. To dlatego producenci samochodów wyposażonych w turbodoładowane silniki i silniki wyposażone w sprężarki mechaniczne stosują olej Mobil 1™ do pierwszego, fabrycznego napełniania silników w niektórych modelach swoich pojazdów.