Systemów start-stop

Systemy start-stop to kolejna odpowiedź techniki na zmieniające się zmiany związane z zużyciem paliwa oraz przepisami dotyczącymi emisji gazów cieplarnianych. Technologia ta zyskuje na popularności wśród producentów samochodów, którzy stosują ją w całych seriach pojazdów. Właściwe zrozumienie tego, co kryje się za pojęciem „start-stop” jeszcze nigdy przedtem nie było tak ważne.


Wykazywanie skuteczności działania olejów Mobil 1 w laboratorium

Inżynierowie ExxonMobil badają technologię olejów Mobil 1 podczas specjalnych testów rozwiązania start-stop – każda z takich prób obejmuje 300 000 cykli start-stop. Starają się oni odtworzyć wymagające warunki, jakie panują na drogach, co pomaga im precyzyjnie oceniać efektywność i ochronę, jakie olej Mobil 1 zapewnia systemom start-stop.

Po przeprowadzeniu symulacji jazdy pokonania trasy o długości 190 000 km z wydłużonymi okresami pomiędzy wymianami oleju – co jest równoważne 80 dziennym cyklom start-stop – inżynierowie ExxonMobil udowodnili doskonałą skuteczność działania oleju Mobil 1™ 5W-30, który jednocześnie zapewnia doskonałą ochronę przed zużyciem podczas ekstremalnych warunków jazdy podczas trybu start-stop.

Oszczędność przy każdym zatrzymaniu: oszczędzanie paliwa dzięki systemom start-stop

Systemy start-stop to prosty sposób na oszczędzanie paliwa. Kiedy samochód zatrzymuje się – na przykład na czerwonym świetle – silnik zostaje wyłączony. Gdy zapala się zielone światło, a kierowca zwalnia hamulec, silnik automatycznie uruchamia się z powrotem w ciągu zaledwie kilku milisekund. Każde zatrzymanie przekłada się na korzyści polegające na zmniejszeniu zużycia paliwa podczas postoju samochodu.

Nadal jednak trudno jest szacować dokładny wpływ technologii start-stop na spalanie paliwa. Kierowcy samochodów wyposażonych w system start-stop zauważać będą różne efekty. Nawet obliczenia przeprowadzone przez Agencję Ochrony Środowiska (Environmental Protection Agency, EPA) w zakresie zużycia paliwa nie biorą pod uwagę technologii start-stop . Znaczny wpływ na spalanie wywierają także czynniki, takie jak warunki oraz styl jazdy. Inżynierowie szacują, że oszczędności mogą wynieść od 3 do 10 procent, co przekłada się np. na wzrost z 20 mpg do 22 mpg w warunkach miejskich.

Spełnienie wymagań technologii start-stop

Silniki wyposażone w systemy start-stop narażone są na większe obciążenia niż pozostałe rodzaje silników. Podczas gdy silnik przeciętnego samochodu uruchomiony zostanie sześć lub osiem razy, silnik z technologią start-stop wykona cykl uruchamiania dziesiątki razy więcej. Ma to wpływ na wiele elementów silnika – począwszy od silnika rozrusznika czy akumulatora, a skończywszy na wale korbowym.

Wiele rozruszników oraz akumulatorów jest przystosowanych do warunków pracy z systemem start-stop, jednak konstrukcja silnika spalinowego pozostaje niezmienna – dlatego konieczna jest skuteczniejsza ochrona przed zwiększonym obciążeniem wału korbowego i łożysk korbowodu, które powstaje w wyniku częstych cyklów uruchamiania i zatrzymywania. Niektórzy producenci stosują już powłoki ochronne, których zadaniem jest ochrona łożysk przed przyspieszonym zużyciem. Zaawansowany, w pełni syntetyczny olej Mobil 1™ został specjalnie opracowany z myślą o ograniczaniu zużycia tych najważniejszych elementów.